Edisi Hari Guru: 10 Things U Mungkin Pernah Lihat or Alami Masa Perayaan Hari Guru

Wo! Selamat Hari Guru kepada semua warga pendidik di Malaysia. Lazimnya 16 Mei merupakan suatu hari yang bermakna kepada seluruh warga pendidik di Malaysia coz it's Teacher's day.

Taukah anda, Teacher's Day kalau sebetulnya ikut disambut secara global pada setiap 5 Oktober. Namun begitu setiap negara menyambut Teacher's day masing-masing menurut tarikh berlainan. Sebagai contoh our neighboring country, Brunei menyambut Teacher's Day pada 23 September bersempena mengenang tarikh lahir Sultan Brunei ke 28, Sultan Omar Ali Saifuddien III yang juga dikenali sebagai "Arkitek Brunei Moden" yang salah satu sumbangan terbesarnya terhadap pendidikan di Brunei ialah memperkenalkan polisi pendidikan "percuma" yakni rakyat Brunei dikenakan yuran pendidikan yang sangat sedikit. Niat murni baginda ini diteruskan oleh pengganti beliau dan polisi ini telah diteruskan ke tahap yang lebih mantap. Kalau di Indonesia, Hari Gurunya disambut pada setiap 25 November bersempena dengan tarikh penubuhan Persatuan Guru Republik Indonesia (PGRI).

How bout Malaysia. Kenapa 16 Mei? Well, tarikh ini dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita.Dokumen tersebut yang dikenali sebagai Laporan Razak telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu.

Sempena posting Edisi Hari Guru gue tahun ini, gue nak share 10 Things U Pernah Lihat or Alami Masa Hari Guru tak kira anda sebagai pendidik, mak bapak budak or dan lain-lain jom layan.....


1) Perutusan Khas


Kalau sambutan Hari Guru tak kira di sekolah pasar mahupun sekolah di ulu, tak miss ada slot pembacaan perutusan khas dari Menteri Pelajaran or Pengarah Pelajaran. Yang tukang bacanya biasanya Guru Besar, Penolong-penolong Kanan ataupun paling koman cikgu yang dilantik.

2) Cikgu Berikar

Slot guru memperbarui ikrar juga telah menjadi elemen penting dalam sambutan Hari Guru. Time ni kita dapat lihat para guru memperbaharui ikrar mendidik anak bangsa dengan sepenuh jiwa dan raga.

3) Baju Kerja yang Cantik Mengancam

Time ni kita akan dapat lihat para guru nampak cantik bergaya or segak bergaya dengan baju kerja yang baru especially baju batik. Sebulan sebelum majlis para auntie and uncle tailor akan bertungkus lumus menyiapakan baju batik or baju kurung para warga pendidik dengan senyuman manis (maklumlah fulus masuk fulus masuk)

4) Pembelian hadiah

Kalau anda sebagai parents, inilah masanya ada mendapati anak-anak anda akan meminta anda menemani mereka membeli hadiah untuk guru mereka or meminta jasa baik anda untuk mensponsor hadiah untuk guru mereka. Warga guru pun tak ketinggalan membeli hadiah untuk rakan sejawatan mereka semasa present exchange kelak.

5) Nyanyian koir

Kalau kat majlis Hari Guru Sekolah, time ni kita akan lihat para guru menyanyikan lagu secara koir ataupun berkumpulan. Kalau anda dulu budak sekolah, time ni juga adalah leh lihat guru displin yang anda kata garang dan serius menyanyi..


6) Lagu wajib Hari Guru

Kalau Hari Guru tak sah kalau anda tak lihat guru-guru anda menyanyi lagu ini waktu nyanyian para guru...



Guru Malaysia



Pendidik Bumi Kenyalang ( bagi sekolah-sekolah kat Sarawak)


7) Persembahan Murid-murid

Time sambutan Hari Guru pasti ada slot murid-murid membuat persembahan untuk guru. Tapi taukah di sebalik kelincahan para murid mahupun para pelajar mesti adanya guru yang akan akan bersungguh-sungguh melatih budak2x ini membuat persembahan yang gempak. Kalau sekolah menengah mungkin ada kurang sikit coz ada pelajar yang menengah atas ini akan bertindak sebagai koordinator tetapi bagi sekolah rendah, para guru lah yang bertungkus lumus melatih bebudak sebaik tamat waktu persekolahan dan berlarutan mungkin ke lewat petang (terutama kat pedalaman dan ada asrama)


8) Pemberian hadiah

Kalau kita sebagai pendidik, time nilah kita akan dapat hadiah daripada anak murid kita. Kalau dulu sebagai pelajar, gue normaly akan bagi hadiah berbentuk sabun or bedak kat cikgu. Tapi zaman 90an. Kalau sekrang biasa gue perhatikan murid akan bagi pelbagai jenis hadiah kepada cikgu. Kalau di pedalaman sana, biasanya guru akan dapat kad ucapan Hari Guru dari murid yang dilukis dan diwarna sendiri. Apapun yang penting, its the thought that matters.


9) Sukaneka

Seakan menjadi trend perayaan hari Guru sekarang, kalau lepas majlis, mesti ada aktiviti sukaneka. Sukaneka ini boleh jadi untuk guru ataupun guru bersama para murid. Tapi yang penting time nila para murid dapat melihat kejagoan dan kehandalan guru mereka dalam pelbagai jenis sukaneka seperti musical chair, boling kelapa, mahupun tiup belon sampai pecah.


10) Jamuan!

Ni lah yang paling best jamuan. Jamuan ni kadang-kadang boleh dipecahkan kepada jamuan siang dan malam. Kalau waktu siang, biasanya kat sekolah lah. Kalau sekolah besar terutamanya di bandar, time nilah kita lihat setiap kelas akan buat jamuan kelas masing-masing. Makanan biasanya dibawa oleh para murid bersama-sama dengan makanan yang dibawa oleh guru kelas. Para cikgu akan datang dari satu kelas ke satu kelas menikmati juadah yang disediakan. Open class katakan. Meriah wo. Tetapi bagi sekolah ulu terutamanya dalam kategori sekolah kurang murid, memadailah guru dan murid menikmati jamuan bersama kat bilik makan sahaja.

Kalau jamuan malam, ada sekolah mengadakan majlis makan malam kat hotel mahupun restoran. Tapi kalau sekolah ulu memadailah kalau ada acara makan malam berbbq bersama-sama dengan hidangan istimewa ayam pansuh (ayam masak buluh) kalau kat area kawasan penduduk majoriti kaum Iban..shiok wo

Makanya Selamat Hari Guru kepada semua warga pendidik di mana jua anda berada dan mengajar. Bagi gue, Selamat Hari Guru kepada semua cikgu gue dari zaman sekolah rendah, menengah, matrix, UMS mahupun IPTAR. Terima kasih banyak-banyak. Jasa anda akan cuma Tuhan sahaja mampu membalas. Begitu juga kepada rakan-rakanku yang menjadi GURU mahupun pengajar, Selamat Hari Guru kepada anda semua. Semoga anda terus bersemangat untuk mengajar dan melahirkan insan yang berguna to the society. Ni video Alex Raja Lawak untuk anda..Hell Yeah!





Anda mungkin ingin membaca:

Edisi Hari Guru 2007
Edisi Hari Guru 2008
Edisi Hari Guru 2009
Edisi Hari Guru 2010


2 Response to "Edisi Hari Guru: 10 Things U Mungkin Pernah Lihat or Alami Masa Perayaan Hari Guru"

  1. Unknown says:
    May 16, 2011 at 4:50 PM

    ha3...btl3...cme yg no 3 tu je lain cket...kitorg thn ni sebok cr blazer..sbb thn ni cikgu2 wajib pkai blazer ms hari guru..hehe

  2. mis_hareena says:
    June 9, 2011 at 4:52 AM

    huwa....teringat zaman skul dolu2....cikgu mesti dapat hadiah banyak....:D