Mok Soon Sang

Mok Soon Sang........
Bagi sapa2x yang pernah cuba hendak menjadi guru (apply cigu and dapat test mahupun interview), menjadi guru pelatih, dan
Selepas itu menjadi guru untuk bertahun-tahun lamanya,
Pasti pernah mendengar namanya......
Kalau tak penah dengar namanya maka tak obsevantlah orang itu........
Beliau telah memberikan harapan kepada ramai insan2x
Yang ingin menjadi guru di Malaysia dalam 4-5 tahun untuk menghadapi ujian kemasukan menjadi guru (glamorly known as IMSAK @ MTEST) dengan hati agak tenang.
Di kala ada di antara mereka yang menjadi guru pelatih,
dialah yang paling dicari orang sebagai sumber ilmu pendidikan,
di rak-rak perpustakaan di mana-mana institut perguruan....
dan setelah seseorang itu menjadi guru yang tetap dan berpencen.... (sah jawatan ya)
Dialah juga sumber inspirasi dan kekuatan......
Untuk lulus PTK...... (4,4)........
Ya....memang benar..........
Ada insan dan tokoh yang lebih besar jasanya dalam dunia pendidikan
Tetapi bagi insan yang bercita-cita untuk menjadi pendidik.....
Dan berusaha untuk menjadi pendidik.......
Dialah pembukanya..................



Bagi sapa yang pernah cuba menempatkan diri dalam KPLI samada sukses atau tidak, pasti nama Mok Soon Sang akan menjadi sebutan coz dialah antara penulis buku ujian kemasukan guru (Mtest) dan apabila menjelang permohonan KPLI musim baru dan ada yang dijemput untuk ambil ujian, Buku beliaulah yang paling dicari orang. Sebagai contoh ketika gue pergi ke MPH mahupun Popular mencari buku and time tu sekitar bulan empat adalah musim Mtest, Buku Mtest beliaulah antara yang sold out. Even sekarang musim mTest musti ramai yang akan mencari buku menjawab mTest nukilan Encik Mok Soon Sang.

Itu b4 jd guru pelatih. After jadi guru pelatih, buku beliau masih lagi menjadi pilihan para guru pelatih di IPG sebagai sumber mempelajari ilmu pendidikan. Tak kira dari teori pembelajaran sehinggalah kepada pedagogi pendidikan, musti ada namanya sebagai penulis buku. Bagi sapa2x yang pernah menjadi guru pelatih tahun 2003 ke atas, memang mustahil la if dorang tak tau sapa itu Mok Soon Sang. Kenapa musti buku Mok Soon Sang jadi pilihan? Senang ja, padat, ringkas dan mampu milik. Tambahan pula dalam bahasa kebangsaan. Mudah dipahami dan tak perlu translation ketika dijadikan bahan rujukan untuk assignment mahupun presentation. :)

Bila dah jadi guru yang sah jawatan (tetap dan berpencen), ujian PTK la yang paling dinanti oleh para guru. Mau dapat tahap 4,4 mustilah kena rajin belajar. Tapi........ kertas PTK bukanlah mcm kertas SPM yang diberi kebenaran cetakan untuk penerbit yang mahu menerbitkan balik. Jd, buku persediaan menghadapi PTK or panduan menjawab PTK la hasil nukilan Mok Sung Sang yang sentiasa dicari oleh para guru-guru tak kira copy ori mahupun xerox. Pendek kata buku2x nukilan Mok Soon Sang juga yang memberikan sedikit sinar untuk guru membiasakan diri dengan PTK.

Kesimpulan, dalam era masa kini, nama Mok Soon Sang secara tidak langsung amat sinonim atau dekat di hati para bakal guru, guru pelatih, mahupun guru tetap dan berpencen dan sumbanganya walaupun "kecil" tetapi bermakna juga kepada gue kerana gue pun pernah guna buku karyanya untuk membiasakan diri menghadapi soalan mTest sebelum berjaya menempatkan diri dalam bidang perguruan yang penuh mencabar tatapi pada masa sama menarik. he3x

7 Response to "Mok Soon Sang"

  1. Yazid Husain says:
    March 17, 2009 at 8:32 AM

    penulis yang terkenal dikalangan pendidik

  2. Cikgoo Jasz says:
    March 17, 2009 at 4:25 PM

    Betul tu. sampai sekarang suma mcm buku pasal education in BM versi ialah hasil nukilan beliau

  3. Anonymous Says:
    March 20, 2009 at 12:57 PM

    elo!!!!join the club eh...

  4. Cikgoo Jasz says:
    March 20, 2009 at 5:41 PM

    yah. hahah thanks

  5. Unknown says:
    February 10, 2011 at 12:48 AM

    mok soon sang ttp dihatiey..hehe

  6. Mohd Firdause says:
    May 16, 2012 at 10:53 AM

    Mok soon sang ni guru ke pensyarah? ...

  7. Cikgoo Jasz says:
    May 20, 2012 at 7:38 PM

    rasa-rasanya pensyarah