Cigoo, Aku kak pencen!

LAst week semasa kelas gue ternampak salah seorang anak murid gue sedang "asik" buat kad perpisahan. Kebetulan pada minggu itu ialah merupakan minggu terakhir "indai sekolah" bekerja kerana bersara wajib. Oh ya mesti ada yang tertanya, apa itu "indai Sekolah". Indai sekolah merujuk kepada tukang masak sekolah wanita yang bertugas di sekolah berasrama yang majoriti muridnya adalah kaum iban. Kenapa gelaran "indai"? Well dalam bahasa Iban "indai" bermaksud Ibu, maka tukang masak sekolah ini digambarkan sebagai pegganti Ibu bagi murid-murid yang tinggal asrama yang bertanggungjawab memastikan makan-minum terjaga.

Tak lama keluar statement dari mulut murid gue tadi, "cikgu, saya nak pencen lah macam indai sekolah." Gue mula-mula mau gelak juga lah tapi kontrol sikit. So, gue tanya budak gue balik, "kenapa mauk pencen?" BUdak tersebut membalas, "malas turun sekolah dan buat kerja rumah, heheheheh". Gue tanya balik, "kamu tahu tak maksud pencen?" "tak perlu keja cikgu, " jawab murid gue dengan penuh konfiden. Gue pun amik sedikit masa menerangkan secara briefly apa maksud pencen kepada budak-budak gue. lepas itu gue bagitau budak gue itu tadi, "makanya yang kamu bukan lah mau berpencen tapi sebaliknya berhenti sekolah karena perentah tak bayar kamu duit untuk tidak bekerja mahupun belajar". Maka anak murid gue pun senyum tersengih-sengih.

Sebut pasal pencen, ia adalah lebih merupakan bayaran saguhati bulanan (or setengah jumlah gaji pokok yang terkini sebelum bersara) yang diberi kepada kakitangan awam yang bersara wajib yang tidak mengambil opsyen kwsp. Tapi sebut pasal bersara, ia menjadi satu bualan wajib "once in a blue moon" kakitangan awam. Ada yang tak sabar-sabar mau bersara, dan ada yang tak pasti bersedia untuk bersara. Bagi yang tak sabar bersara, rata-rata reason yang diberi ialah dah puas bekerja, mau berehat, or bagi chance generasi baru pula bekerja. Ada juga kerana faktor kesihatan. Ada juga yang mahu bersara awal coz mau buat bisnes. Bagi yang tak bersedia untuk bersara, alasan yang biasa gue dengar ialah masih mampu untuk menyumbang sesuatu or bosan mau duduk rumah.

In my opinion, bersara adalah best sekiranya wang simpanan bersara kita mampu menampung lifestyle harian kita (seperti wakttu kita bekerja dahulu), tiada lagi tanggungan (loans misalnya) and and the same time kita boleh menjalani aktiviti yang kita suka buat (waktu kerja tak dapat buat) tanpa dibelenggu masalah kesihatan. Hohohoho anda pula mcm mana?


Glosari:

Kak= Mahu
Indai= Ibu

2 Response to "Cigoo, Aku kak pencen!"

  1. Unknown says:
    September 24, 2011 at 6:36 PM

    bersara??...hmmm, xpk lg psl tu hehe...

  2. Cikgoo Jasz says:
    October 5, 2011 at 8:15 PM

    zira: Lama lagi mau pikir tapi tak salah merancang dari segi kewangan. hohohoho