Kursus Dalaman a.k.a In House Training

Menjelang akhir tahun sebelum cutisekolah panjang gue dapati pelbagai kursus yang dianjurkan oleh pihak PPD buat guru-guru sekolah. KSSR, LINUS serta mcm2x lagi lah. Well kursus ni penting bagi seorang guru seperti gue kerana dengan berkursus, seseorang guru ini mampu untuk menambahkan ilmu serta kemahiran yang sedia ada dalam profession perguruan mereka supaya golongan guru ini lebih mantap lagi dari segi PnP.

In our education system, sebarang dasar baru kementerian, tak kirala dibentangkan dalam bajet ka, perhimpunan parti mahupun kementerian, golongan pendidik seperti gue lah yang akan melaksanakannya. Mcm sekarang ni pemansuhan PMR pada 2016, perubahan format UPSR, pelaksanaan KSSR (Kurikulum Standard Sekolah Rendah) semuanya menuntut guru yang terlibat secara langsung dan tidak langsung untuk dilatih serta didedahkan kepada dasar-dasar ini supaya segala dasar yang kena implement dapat dilaksanakan dan pada penghujungnya mencapai objektif sasaran sekaligus menjawab kepada persoalan mengapa dasar yang diumumkan tak dilaksanakan serta merta (mcm thn depan). Kalau ikut jawapan Pak Menteri, supaya bebudak tak terkejut or soft landing tapi pada masa yang sama memberi masa kepada pelaksana dasar a.k.a pendidik mcm gue untuk memahami serta mendapat mendapat kemahiran yang optimum untuk melaksankan dasar iaitu dengan pergi menghadiri kursus@bengkel@ sewaktu dengannya.

Kursus-kursus yang diberikan kepada guru ini samalah seperti kursus pembangunan profesionalisme pegawai-pegawai pada jabatan kerajaan yang lain. Seperti yang kita sedia maklum dalam setahun seseorang pegawai kerajaan perlu menghadiri kursus@bengkel@ sewaktu dengannya sekurang-kurangnya 7 hari dalam setahun.

However, dengan mengambil kira jumlah pendidik yang sangat ramai (in fact sektor pendidikan merupakan sektor yang terbesar dlm perkhidmatan awam) adalah mustahil untuk memungkin semua cikgu-cikgu untuk mendapat peluang berkursus di luar maksimum 7 hari lebih-lebih lagi kalau waktu itu (tahun itu to be precise) pihak Kementerian, Jabatan mahupun Pejabat mengalami kekangan peruntukan.

Therefore, that's where "kursus dalaman" @ in house training comes handy. Kursus dalaman bermaksud cikgu berkursus ke luar balik ke sekolah dan memberi latihan dalaman kepada guru yang tak berpeluang ke kursus tersebut. At least guru yang tak berpeluang, mendapat intipati penting kursus tersebut. Seperti yang gue mentioned tadi setiap penjawat awam wajib kursus@bengkel@ sewaktu dengannya sekurang-kurangnya 7 hari dalam setahun. Tapi kalau in house training mcm mana perkiraan dia? Jadi perkiraannya lebih kurang begini, untuk mencapai nilai 1 hari kursus= masa kursus@bengkel@ sewaktunya dengannya ialah 6 jam. Kalau satu-satu in house training ini dibuat dalam tempoh 2 jam, maka 3 in house training diperlukan untuk mencukupkan 1 hari.

Apa yang gue nak share sbenarnya bukan pasal ini, tetapi suatu artikel yang agak and quite funny. Maybe I will share it in the next posting. Anyway just anggap ini sebagai set induction kepada cherita lucu gue. hehehehe

0 Response to "Kursus Dalaman a.k.a In House Training"