P. Ramlee Pada Lensa Mataku

Sepanjang Oktober if gue tak silap telah seakan "diwartakan" sebagai P. Ramlee's Month di Astro. Segala program berasaskan P. Ramlee disiarkan tak kira filem mahupun lagunya atau show yang berkaitan dengan P. Ramlee seperti teater musiikal, konsert mahpun dokumentari. Gue pun baru sahaja selesai menonton dokumentari P. Ramlee di History Channel. Well I can say that it is a good documentary because gue percaya ramai di antara kita Malaysian (yang bukan hidup di zaman P. Ramlee) tak pernah melihat wawancara dalam bentuk video. Yes kita pernah melihat lakonan beliau tetapi di luar lakonan gue percaya gue memang tak pernah lihat. Rupa-rupanya suara dia in real life sama sahaja dengan acting. :)


Well gue layan cerita P. Ramlee dari kecil juga. I think I saw his comedy movies seperti every year without fail and I can say that most of comedy films especially yang pada zaman kegemilangan Studio Ampas memang best kerana lawaknya terhasil daripada dialog yang intelligent dan spontan, away ahead from its time. Even pada filem komedi sekarang, para aktor dan aktressnya terpaksa menggunakan ekspresi muka mahupun fizikal yang boleh membawa kepada lawak slapstik. Contohnya adalah filem komedi Senario. Its not to say that filem Senario xlawak (ada juga yang lawak) tetapi kalau bergantung dengan dialog semata-mata memang tak menjadi lawaknya. Tapi ada juga filem sekarang yang lawaknya pun lawak spontan seperti Afdlin Shauki's film.

Cerita sedihnya gue tak layan sangat coz watak antagonis yang dipaparkan terlampau antagonis. hehehe. Gue sendiri kurang meminati cerita sedih nangis-nangis tak kira dulu dan sekarang coz to me menonton films is not make you feels happy and release your tension not to disturb your emotion. hehehehe. Apart from P Ramlee, film lama yang gue minat is film by Mat Sentul coz film dia bnyk "CGI". hehehehe

Apapun P Ramlee memang tiada gantinya. In fact hakikat di Malaysia susah kita nak cari pengganti kepada seseorang tokoh yang too oustanding performancenya dalam apa jua bidang. Sebagai contoh in football after Supermokh where can you get other footballer yang setanding dengan beliau? Where can you can sprinter sepantas Watson Nyambek? and silap hari bulan where can you get another great squash player after Datuk Nicol Ann David sebab kalau baca kat news tak da player di Malaysia yang dapat beri fight kepada beliau.

Apapun this is my 3 special point of view pasal P Ramlee:

  • Best Movie: Ali Baba Bujang Lapuk coz film ni dia pegang watak antagonis. Boring juga asyik dia saja dapat awek cun di hujung cerita.
  • Lagu Best di telinga gue: Getaran Jiwa (coz covered by KRU my favourite artiste all time), Tunggu Sekejap and Bagai Bulan Di Pagar Bintang.
  • Gue rasa sampai 100 tahun sekalipun kita maybe takkan berjaya beli rights from Shaw Brothers coz dorang pun tahu yang mereka kaya pun kerana filem P. Ramlee and kita masih menggilai filem P. Ramlee sampai bila-bila.



0 Response to "P. Ramlee Pada Lensa Mataku"