World Cup 2010: Ramalan Tok Guru Jasz (Part Refleksi)

Masih ingat lagi ramalan gue mengenai World Cup yang gue bat sebulan sebelum World Cup? Jadi untuk entry kali ini, gue mau tgk sejauh mana ketepatan ramalan gue..Jom layan..

Ramalan 1:Team yang akan lepas 2 round: Brazil, England, Holland, Germany, Italy, Portugal, Argentina, Tuan Rumah, Spain, Denmark, Portugal,Nigeria, USA, Australia, Paraguay, Switzerland,

Hasil: Out of 16 team yang gue predict cuma 11 yang berjaya masuk second round..


Ramalan 2: Salah satu nama besar a.k.a star akan menyerlah dalam WC manakala ada juga yang gagal menyerlah. Sapa ya?

Hasil: Nama besar menyerlah.. Bagi gue seperti Arjen Robben, Wesley Sjneider,
David Villa.

Nama besar gagal menyerlah: Obviously Wayne Rooooooney


Ramalan 3: Gue predict yang kemungkinan pasukan dari Amerika Selatan akan berentap dengan pasukan dari Euro. Tapi kalau ikut kronologi World Cup history, pasukan Eropah tak pernah or jarang menang World Cup di area luar Eropah.

Ramalan 4: Kalau ikut sejarah, pasukan tuan rumah dijangka melepasi pusingan kedua.

Hasil: Benua Afrika telah membuktikan sejarah boleh diubah. buktinya the final match is between Spain and Holland. At the same time South African team was the first host team in World Cup history that failed to qualify for the second round.

Ramalan 5: England dijangka lepas 2nd round tapi akan kompom bakal kalah pada pusingan QF, SF or final sekiranya perlawanan berlanjutan ke sepakan penalti.

Hasil: Ramalan gue gagal kali ini bahkan kena 4-0 sama Germany. The problem with England team bagi gue is sebenarnya pasukannya kurang pemain utama dari pasukan Top 5 EPL mahupun liga lain. Sepanyol, Holland Germany kebanyakkan player utamanya adalah team Top 5 Liga Jerman, La Liga and even Serie A.

Ramalan 6: Pasukan underdogs yang akan mengejutkan team kuat berkemungkinan besar dari Afrika dan Asia (north korea?)

Hasil: Untuk ini Ghana fits the prophecy. hehehe. They even nyaris-nyaris ke Semi if Mr Jian tak gelojoh amik penalti last minit extra time. Satu lagi giant killer that I can see is Slovenia yang menyingkirkan defending champions, Italy.

Ramalan 7: Pasukan Afrika boleh pergi jauh kalau pemain bermain as a team, bukan setakat cuba mencari perhatian kelab besar dengan mengeshow skill individu.

Hasil: Just look at Ghana and the same time just looked at Cameroon and Nigeria. Hehehe


Besides that, there are two things which not directly related to the game itself but berkait rapat dgn temasya WC. First thing is the Vuvuzela that sparks controversy due to its bee sound sampai "Hitler" pun boleh bangkit dari kubur. Tak percaya tgk video ini



http://www.youtube.com/watch?v=z-Ln_rqPpPk


Secondaly penggunaan haiwan as oracle by the European to predict footbal match. Sotongla, Anjing la, Burung la. Paling glemer ialah Paul The Octopus. Paul the octopus ni merupakan sotong kurita yang diternak kat German. Menatang ini telah digunakan untuk mempredict keputusan bola sepak yang melibatkan team German. Keglemerannya bermula apabila si Paul telah berjaya meneka keputusan bola sepak Wcup 2010 yang melibatkan team German dgn tepat termasukla bagi result playoff German lawan Uruguay. To me is pure luck tapi gue kagum dgn keglemeran Paul ni until a wikipedia and FB fan page for Paul had been setup. Tak percaya click sini

Ok jika gue ditanya sapa yang akan menang, gue pun takda jawapan obvious tetapi gue rasa macam Spain tetapi Spain takkan menang dgn mudah. Tapi I hope this match will ended in 3-2 or 4-3 coz both this team sangat menghiburkan gue walaupun total football team Holland always make me sleep. hehehehe

0 Response to "World Cup 2010: Ramalan Tok Guru Jasz (Part Refleksi)"