Pak Belang


Sebagai seorang tok guru, I noticed that my teaching style seolah-olah ada trademarknya sendiri. For example when I teach English gue suka guna HangMan word game as set induction and luckily this "set induction" is just addictive substance. The kids love it want it always and I like it seterusnya memudahkan gue nak mengajar apa gue nak ajar. Reading skills ka writing skills ka and so on. Plus gue pernah cuba few set induction tapi it didn't work smoothly seperti HangMan.

Bila waktu Bahasa Melayu gue suka suruh budak gue nyanyi lagu Pak Belang. Sama seperti HangMan, Pak Belang is also an addictive material for the kids. Adalah menjadi habit gue untuk meng"insert"kan elemen lagu rakyat dalam kelas BM gue tetapi dapat celen lagu Pak Belang sampaikan murid-murid gue tertanya, "Bila kita nak nyanyi lagu Pak Belang, Cikgu?" bila gue lupa nak suruh mereka menyanyi.

Mungkin disebabkan liriknya cuma dua rangkap saja. Lebih kurang begini.....

"Pak Belang Pak Belang Cari Apa?"
"Pak Belang Pak Belang Cari Makan... Ngaummm"

Oh kena ulang 2 kali rangkap ya... hehehe


Sebenarnya Pak Belang ni ada historynya yang tersendiri. Pada zaman dahulu ketika gue menjadi guru pelatih @ Sri Aman, ada guru muzik ni di sekolah gue memraktikalkan diri sangat suka berkaraoke sehingga waktu muziknya ada diselitkan karaoke session. Gue pernah masuk tgk bilik muzik sekolah itu and gue akui memang superb.... untuk karaoke. Namun begitu agak malang sekali karena lokasinya kurang kondusif kerana ia bersebelahan dengan bilik sains, tempat guru sains selalu membuat Pnp. Jadi pengajaran untuk diriku mahupun rakan guru yang mungkin bakal menjadi pentadbir sekolah 10+++ akan datang, elakkan buat bilik muzik sebelah bilik PnP. Bising wooo.

Jadi sewaktu gue ataupun guru pelatih sains yang lain sedang menjalankan PnP, memang tak berapa cun la kerana kebetulan kelas muzik pun cun2x diadakan ketika itu. Mula-mula ok tapi paling gue tak tahan bila sessi karaoke budak bermula. Kena lagi kalau budak yang nyanyi pitching lari or lontaran jauh ke laut. Its very annoying sampai murid gue cakap,"Kita tunggu dorang abis ya cikgu, tak dengar". Kebetulan pada bulan itu lagu yang sering dikaraokekan ialah lagu Pak Belang. Actually lagu Pak Belang tu banyak rangkap cuma rangkap tu yang terus masuk direct ke minda gue.

Gue pula tak berani tegur coz gue segan sikit dengan this cikgu. maklum cikgu ni sebaya bonda gue umurnya. Hehehe. Tapi one day gue terpaksa slow talk dengan this cikgu coz lecturer yang observe complaint kat gue yang dia tak dapat nak observe gue dgn 100%. "Its hard to fully observe u coz the music sound so loud with the pak belang things". So lebih kurang ayat lecturer gue kepada gue.Mungkin minda lecturer gue di"torture" dengan rangkap lagu Pak belang yang diulang berkali-kali. Mau tak mau b4 my final observation gue dengan geng gue slow talk dgn cikgu ni. Nasib baik cikgu ni tak kecik hati. Biasalah ayat mesti power and seperti dalam iklan tv taktik " Budi Bahasa Amalan Kita" telah gue dan kawan guegunakan. So itulah cerita di sebalik lagu Pak Belang gue ini..

P/s : Happy Weekends

2 Response to "Pak Belang"

  1. Yazid Husain says:
    July 19, 2010 at 9:39 AM

    pak belang. bahaya tu

  2. Cikgoo Jasz says:
    July 25, 2010 at 4:41 PM

    Silap hari bulan kena makan. Aum