Borneo Cultural Festival 2010


Borneo Cultural Festival 2010 telah selamat berlangsung di Sibu dari Julai 16 sehingga ke Julai 25. Well ia merupakan acara tahunan bagi Bandar Sibu. Dengan tema "Beauty in Ethnic Diversity" BCF (nama glamernya) lebih memfokuskan kepada acara kebudayaan masyarakat etnik ataupun kaum yang ada di Sarawak.

Pada pandangan gue BCF ni cara pengajurannya hampir sama seperti Jom Heboh karena di samping ada persembahan kebudayaan serta pameran, pada masa yang sama ada juga tapak pesta untuk jual beli produk seperti makanan, jentera dan macam-macam lagi. Dengan kata lain kalau pengunjung ada pilihan samada mau pergi tengok cultural show ataupun pi cuci mata tgk produk di tapak pesta or pi enjoy2x di fun fair.

suasana waktu malam 23hb (mcm suma org Sibu turun ke pasar masa itu :P)


Ini suasana di booth jualan dan pameran


Kereta mewah ada...

Kereta Jepun ada.....

Kereta nasional ada....

Traktor pun ada! Tauke mau angkat satu ka? hehehe

Demo barangan dapur..

yang ni demo iron tak silap...
Ni booth jual gerai kraftangan

Ni booth bridal...

ni booth jual exotic plants from the jungle..

Kain-kain beli kak beli kak kain kain

Baju Oranje satu!

Makcik tak beli kerongsang?

Ada juga booth produk kesihatan. Macam ni yang pakai salt treatment pada kaki

Tak sah pasar malam kat Sibu tak jual benda ni. Kasut Croc imitation

Yang probably para pengunjung yang penat berjalan-jalan...

booth ni yang paling gue suka... Airbrush tatoo and demonya sekali!

Puas pusing-pusing booth gue terus jalan-jalan pi tengok apa yang besh di Fun Fair. Dah lama juga gue tak pi funfair ni.

tak sah kalau fun fair xda ferris wheel

Tapi gue tengok ferris wheel ni mcm agak laju.. seram sikit gue rasa

Yang ni untuk bebudak....

Game ni pun cambest but when I saw the queue, malas pula gue hehehe

di main tikam section ada main pecah belon..

Main tembak-tembak

Tikam dat...

Main bingo... Look at prize that been offered..

Sapa kata Mee Hoon Kelantan cuma ada di Kelantan. Sibu pun ada hehehe


Then after that barulah gue pergi tgk the cultural show. Ni jer gambar yang sempat gue amik...

masa ini persembahan tarian bertajuk "Chair". Tetapi gue xberapa phm dia punya konsep coz menarinya lebih cenderung menari (bermain more frankly ) dengan kerusi. mana cultural elemennya?


Ni masa gue pulang. hehehe. Overal the festival is okay. Tapi gue rasa few improvements can be made for next year BCF. For example seperti lebihkan banyak informasi in Ethnic Booth. For example seperti booth DBNA for the Bidayuh, kan lebih besh kalau di booth ini ada history pasal asal usul orang Bidayuh rather than just setup gerai makan-makan.. hehehe just my 2 cents opinion.

Semenjak beberapa tahun kebelakangan gue found out that mcm almost all district mahupun region di Sarawak ada their own function mcm begini seperti Pesta Kanowit di Kanowit, Pesta Padawan di MJC, Pesta Benak di Sri Aman, Pesta Pantu di Pantu, Pesta Kaul di MUkah dan mcm-mcm lagi. In away it is a good effort in order to tell the public mengenai "kewujudan" tempat itu and at the same time ada something happening at that area. At least tak lah sunyi sangat and at the same time, bagi peluang orang tempatan cari side income..


0 Response to "Borneo Cultural Festival 2010"