AFter 2 weeks

Semester dua persekolahan baru 2 minggu berlalu tetapi bagi gue baru sahaja seminggu berlalu almaklumlah pada minggu pertama permulaan persekolahan gue menghadiri kursus pemantapan pedagagogi Bahasa Inggeris MBMMBI dan selepas itu disambung pula dengan MSSR. Sekembalinya gue ke sekolah, gue disambut dengan "sebukit" to do list yang perlu dilaksanakan serta 'hutang' yang perlu dilangsaikan.

Apa yang gue maksudkan dengan hutang bukanlah hutang along tetapi merupakan hutang kelas tambahan yakni gue perlu ganti masa kelas tambahan guru yang lain yang masuk kelas gue ketika mengiringi bebudak gue ke MSSr. Tapi gue akan langsaikan hutang gue itu secara berhemah kerana pada masa yang sama gue pun kena melaksanakan saringan kedua Program LINUS karena gue juga merupakan guru BM tahun 1. Bagi sesapa yang kureng arif mengenai LINUS ini ia adalah merupakan singkatan kepada LITERATION AND NUMERATION SCREENING. Tujuan program ini ialah murni sekali kerana menyasarkan pada tahun 2012 semua bebudak yang berumur 9 tahun yang normal mestilah berupaya menguasai ABC serta 123. Sapa yang tak lepas akan dikehendaki membuat pemeriksaan doktor. Untuk pengetahukan an non gurus, LINUS ini kira program penting juga kerana ia merupakan elemen yang ada pada NKRA serta KPI bahagian pendidikan selain daripada membanyakkan prasekolah.

So far apabila menyaring bebudak gue ini, gue dapati ada sebilangan bebudak gue yang sudah keluar dari LINUS serta boleh menyertai kelas biasa tetapi ada juga yang masih perlu diLINUSkan pada saringan ketiga dan ada seorang dua yang masih dalam LINUS tegar. Apa kebenda LINUS Tegar ni. Haaa yang ini biasanya yang dalam golongan ini yang masih belum mampu tahu ABC dan 123. Maksudnya u bagi saja huruf a dia masih belum dapat kenal huruf a or kalau sudah tau huruf a, 2 -3 minit kemudian ditanya balik huruf apakah itu beliau sudah lupa. Oleh itu, itulah masanya khidmat guru pemulihan khas ini ditagih untuk membantu GURU Bm seperti gue ini.


Bila rakan gue tanya gue macam mana rasa jadi guru LINUS, gue dalam cakap ok jer tetapi gue akui memang payah sikit jd cikgu LINUS kerana lesson plan BM kena buat 2 yakni 1 untuk kelas biasa dan satu lagi kelas LINUS sekiranya kelas LINUS serta kelas biasa digabung sekali. Tetapi bak kata pepatah, alah tegal bisa biasa. Cuma kalau tak sabar bnyk memang boleh bertukar jadi MAk Shinchan yang tengah marah. hahaha. Kalau gue rasa kurang sabar gue akan terus merefleksikan diri gue dengan ayat yang gue baca dari buku "Laskar Pelangi". Lebih kurang bunyinya, "sesungguhnya besar jasa dan pahala guru yang pertama sekali membolehkan kita menulis serta membaca dengan baik buat kali pertama kita belajar kerana jasa dan pahalanya dibawa hingga ke mati".


Musim World Cup masih lagi go on tapi gue tak ader chance mok tengok kat sekolah dek ke"busy"an gue menghadapi kelas pagi2x. Alasan jer. hehehe tapi part of it. Ditambah gue tak install line astro. Malas mau angkut tv dan piring naik bot. Ingat gue mau tumpang tgk kat rumah tauke tapi tauke juga rasa cekewa kerana suma live bola di parabola kena block. Ada suara tapi xda gambar.. sehingga ada 1 part masa gue tunggu tauke satu orang ni tune chanel parabola masa England lwn Germany keluar dan kebetulan chanel tv Indonesia, komentator tu cakap, "waduh-waduh England sekarang sudah ketinggalan 1 gol tanpa balas menentang Jerman...". hehehe


P/S: Adapt, Improvise..... apa lagi yer?

0 Response to "AFter 2 weeks"