Perhaps Maybe It's In the Genes


Sepanjang hampir 3 minggu melatih budak2x ni, gue berpeluang untuk mengamati perangai bebudak ni. Ada serius, ada yang tak serius, ada yang lasak, ada yang kurang lasak and so on. Tetapi apa gue nak share adalah apa yang gue amati pada bebudak ni.

Gue ada satu org yang merupakan atlit sekolah and daerah. So dia ni bnyk membantu gue dalam membimbing "adik-adiknya" untuk buat lompat tinggi. So ramai la budak2x yang ikut. ada yang berpuluh-puluh kali balik2x langgar tiang and sebagainya. Time syok2x melatih gue terpandang seorang budak duduk tercongok melihat bebudak lain berlatih.

So gue tanya budak tu, "Mau cuba ka?" Budak tu angguk kepala and terus buat lompatan and damn, leng2x sahaja dia dapat buat padahal budak tu lama juga tak datang sekolah. Kebetulan budak tu adik kepada si atlit ini. Gue tanya, "Ur firstime?" Budak tu kata "yeah". Gue pun impress. Tapi bila gue perhatikan murid-murid gue especially yang adik beradik kadang-kadang mereka ni mempunyai keupayaan yang sama kalau tak academically musti physically.

Jika gue flash back balik zaman gue di UMS dulu, ada few lecturer gue berjaya melocate gene yang express rasa manis pada nanas, perhaps secara teorinya dalam konteks kita sebagai manusia genetically tak mustahil ada gene yang meng"express" intelligence or ada genes yang supress intelligence. Begitu juga masa gue student dulu, gue ada terbaca satu artikel yang mengatakan sifat agresif seseorang mungkin dikawal oleh genes juga.

Kalau gue gabungkan situasi murid gue dengan gene expression teori, I just boleh assume that, "hmmmm, perhaps its in their genes!"


P/s: However environmental factor is more accurate in influencing an individu ability or potential. Itula sebabnya ada istilah mengasah bakat

2 Response to "Perhaps Maybe It's In the Genes"

  1. Yazid Husain says:
    October 31, 2009 at 11:35 AM

    boleh bentuk gene itu dari rebungnya

  2. Cikgoo Jasz says:
    November 7, 2009 at 9:11 AM

    He3x bolehka? mcm mustahil ja. Kalau dari shoots tip masa pakai biolistic gun or agrobacteriuum perhaps lagi bagus :P