Fuh... Lega Its Over

Last week gue telah menghadiri Karnival Sukan MSSR Daerah 2009 @ Stadium Kanowit selama few days. Well what can I say its fun, its enjoyable, but at the same time stressful and memenatful. As I mentioned earlier in my previous posting, sekolah gue cuma sent kontinjen olahraga jer coz kekurangan korum untuk membentuk team game mcm bola sepak and so on. By the way bgs juga coz bkn best bawa budak kuar outing tambahan pula ini bukanlah outing untuk enjoy2x :P

Well our journey bermula pada last Tues, dgn we all bertolak ke Nanga Semaram dengan menaiki kapal angkut barang. Sampai seberang we all terus naik van yang sent gue dan juga bebudak lain pergi ke jeti SMK sedaya.
Ni la rupa bebudak gue tunggu bot.


Sampai di SMK Sedaya we all terus pergi ke wharf untuk naik bot ekspress yang diubahsuai jadi perahu tambang menyeberang ke Pekan Kanowit. Sementara gue dan budak2x ni tunggu bot tu sampai gue terkejut beruk seketika melihat ada notis berbunyi "AWAS, ADA BUAYA. JANGAN BERMAIN DI TEPI SUNGAI DAN JUGA SEKITAR KAWASAN JETI". Siap dengan ganbar sekali. Boleh tahan juga besar buaya yang diambil gambarnya. memang hebatlah cikgu yang capture gambar tu . waktu malam lagi tu. Tapi memang tak hairan kalau area tu ada buaya. Ikan besar-besar beb. Tapi sebab ikan besarlah buaya tu jarang muncul seperti area Batang Lupar or Baram. Tapi gue difahamkan oleh penduduk setempat, buaya tu muncul akibat pembuangan sisa makanan di tepi sungai oleh penghuni di sepanjang sungai. So gue dapat pengetahuan baru. buaya pun mcm wild dogs juga rupanya...

Patutlah dia suka. Kepala ikan dibuang merata-rata. By the way bukan 1 tetapi 3 ekor crocs. Maybe yg i tgk kat papan amaran tu emak crocs



(Ni adress blog (empunya gambar di atas )yang ada state pasal buaya kat area jeti skolah yng gue maksudkan. Klik sini)



Enough about the croc things, the next day we all sampai di pekan Kanowit dan setel tempat tinggal, gue pagi2x buta dah bawa bebudak pergi berlatih di stadium. Bukan apa supaya budk2x ni tak tergezut lari di trek. maklum kawasan sekolah memang takda trek untuk lari. Pada masa yang sama gue sempat juga membuat tanda larian pada trek lompat jauh.m Well sebelum gue pi kanowit ari tu, gue sempat menyukat jarak optimum untuk budak2x gue melompat dalam acara lompat jauh. kalau dekat sngt and jauh sgt hasil lompatan tak seberapa.
Budak gue tgh warming up awal pagi
Gue tgh bagi arahan untuk latihan pagi

Ini pula aksi budak lepas afternoon training session


Pada hari kejohanan tu, pagi2x tu hujan lebatla pula. so gue just suruh bebudak ni stretching and warming up smentara tunggu hujan reda. Lpas hujan reda barulah kejohanan dimulakan and gue lah antara golongan pendidik yang busy mendaftarkan murid-murid untuk bertanding. Well kejohanan berlangsung sampailah ke petang sebelum diikuti dengan raptai pembukaan kejohanan.
Warming up di belakang grandstand stadium. Hujan sangat lebat pagi tu


Posing sebelum berjuang


Pasang surgical tap sebelum masuk trek. Penting coz budak2x ni tak mau lari pakai kasut. Berat kata mereka. Tambahan pula trek jenis tar bukan sintetik rubber


Aksi lompat jauh

Gue dengan budak gue yang menang emas lompat tinggi

Muka lepas menang. Happy memanjang budak nilebih2x lagi GB akan beli baju sukan untuk dia sebagai hadiah and gue bagi dia sedikit angpau




Next day, Kejohanan pun dirasmikan. Ada perbarisan, ada persembahan dan ada ucapan. Lepas tu adalah sedikit acara final trek. Overall budak gue dapat 1 emas and 1 perak. Its quite good actually coz bukan senang mau lawan dng 34 buah sekolah yang ada di Kanowit. Kalau di kalangan SJK, sekolah gue ranking no 2 after SJK yang letak di area pasar Kanowit. hehehehe.

Lintas hormat perbarisan masa perasmian kejohanan
Antara persembahan murid sekolah yang ada and yang ini gue suka tgk

Pulang semula ke sekolah dengan perahu


Apapun gue bersyukur coz dgn abisnya kejohanan ni, gue dapat relax2x coz sepanjang 1 bulan b4 kejohanan gue kena latih budak2x ni setiap pagi dan petang seawal 630 pagi dan berlarutan sampai pada cuti hujung minggu. (kiranya cuti sat n sun gue burn la) hehehe.

Kesimpulannya, mcm iklan astro ni gue pun belajar sesuatu dari bebudak ni indirectly seperti :

Winning is not everything. The most important thing is honour and feel the spirit of the game. Gue kagum dengan bebudak ni yang sanggup berlari sampai ke garisan penamat walaupun dia memang nombor uncit. Zaman gue dulu kalau dah semua orang sampai ke garisan penamat, kita sorang ja 100 meter mau abis kita berenti ja. Tapi not these kids.


Kita Sebagai Adults Janganlah Emo. Kadang-kadang cikgu lagi emo pasal budak menang atau kalah. Seperti kes budak gue dalam lompat tinggi. Budak gue dah menang tapi sorang cikgu ni protes atas sebab teknikal yang gue pun tak pasti. Gue tgk budak gue and budak cikgu ni dah penat and sejuk tapi still insist untuk rematch. Mau tak mau gue suruh jer budak gue lompat semula. Luckily budak gue menang. Sempat juga cikgu tu sruh gue field in budak yang sama next year. he3x. Mcm gue pula dihujani soalan panas mcm mana budak kita tak menang and so on. Kalau budak tak menang maksudnya ada la yang bgs dari budak kita. Kalah menang adat bertanding

Beginilah Perasaan Cikgu yang bawa gue kecik2x pergi bertanding or melawat. Masa kecik memanglah best. Siap cikgu spon makan lagi. Itu masa gue msh bebudak. Sekarang penatnya bawa budak2x. Time melintas jalan, bawa pergi pekan memang kena tgk betul2x. kalau tak siaplah cikgu kena soal kalau anything happen. Spon? alalalalala cun2x kena bulan yang panjang so paham2x sendiri lah hehehehe




0 Response to "Fuh... Lega Its Over"