Luck

Generasi emas mahupun berlian once said, "Chicken's luck is at its feet, Human's luck nobody knows". Well I'm totally agree with it. Once I was a teenager, I truly admitted that yang gue selalunya merasakan diri gue ni tak bernasib baik dalam alam kewangan sewaktu musim jadi pupils. Sebagai contoh gue ni selalunya kurang bernasib baik dalam mendapatkan biasiswa pelajaran mahupun pinjaman pelajaran. Tetapi gue normaly tanamkan semangat positif supaya gue terus pandang ke depan and ke depan. hahaha

Tetapi bila dapat abis belajar slowly gue merasakan luck gue dah semakin improve (rezeki tuhan sebenarnya. Setiap kali gue pergi interview semestinya gue mendapat offer. Tapi mcm gue cakapkan tadi itu semua rezeki dari Tuhan. Ok apa yang gue nak ceritakan ni ialah pengalaman gue menhadiri interview SPP last week. Dalam bidang pendidikan ni, adalah wajib bagi seseorang pendidik ni di"interview" oleh SPP. SPP ni merupakan singkatan kepada Suruhanjaya Perkhdimatan Pelajaran. Badan ni kiranya mcm SPA la yang merekrut sapa2x yang nak jadi gomen servant tapi yang ini cikgu punya la. Kalau pass intw ni, maka cepatlah seseorang cikgu ni sah jawatan seterusnya memudahkan lagi cikgu ni untuk dapat taraf pencen, pinjaman rumah and so on


Ok interview SPP ni pun tak boleh diambil enteng kerana kalau tak pass maka lambatlah seseorang itu untuk menikmati privilledge yang ada dalam perkhidmatan awam ini. Jadi justeru itu gue pun adalah membuat sedikit persiapan for the interview. Tak bnyk seperti Wawasan 2020, FPK, PIPP, KBSR dan KBSM serta baca newspaper jer la. Ok pada pagi interview tu, gue tgk list and found out that a Datuk akan interview gue. So gue mcm biasa tgk keadaan sekeliling gue. Suma orang pakai batik except gue. Tapi gue tak nebes coz Datuk yang interview gue pun pakai kot tgh makan breakfast. So gue just relax and try to read apalah news yang ada di newspaper pagi tu.

Jadi sambil menunggu giliran, sorang demi sorang guru yang keluar menceritakan pengalaman yang diinterview. Ada yang kena tanya teori pembelajaran, FPK la, PIPP la, dan mcm2x lagi. So bila giliran gue dah sampai gue pun expect yang gue akan ditanya pasal soalan itu. Bila gue duduk and senyum2x sikit maka inilah soalan yang ditanya:

  1. What is part of speech? (Miss Tan musti akan terharu punya bila found out at I boleh explain benda2x tu dgn panjang lebar and every explanation gue itu akan disambung dengan lawak di sebalik daripada explanation gue.)
  2. Kenapa jadi cikgu? kan best jadi saintis (Sini gue pun bagi jwapan standard setiap insan yang ingin menjadi guru)
  3. Apakah trend terkini dalam biotek? Apa pandangan kamu mengenai biotek di Malaysia dan cara untuk memperkasakan industri ini? (Ini gue bagi based on my previous job exp. Time ni adalah gue slip of tongue terkeluar rahsia sulit penyelidikan tempat gue. Kalo ikut boleh kena penjara beb. Time ni yang paling lama coz interviewer ni excited pula dgr cerita gue)
  4. FPK and PIPP (ni part yang lucu, coz interviewer nyaris terlupa nak tanya. itupun dia tanya gue, "saya nak tahu saya dah tanya ke pasal FPK? PIPP dia suruh gue namakan setiap teras di dalamnya dan translate sekali dlm BI. Ini mengambil masa lama coz gue ambil masa untuk translate "memartabatkan" dan "memperkasakan")

Overall interview was great. we all sempat juga berkongsi pandangan mengenai perbalahan agama antara soalan no 1 and 2. Cuma yang tak bestnya bila keluar dari bilik interview ,buku Mok Sung Sang milik sahabat tersayang gue telah ditapau oleh seorang Ustaz yang baru selesai interview tanpa sempat ku mengejarnya.. hu3x


2 Response to "Luck"

  1. rambomadonna says:
    October 5, 2009 at 7:19 PM

    Mun luck dah better iboh lupak beli 4D ... mun kenak boleh sponsor aku gi sibu.

  2. Cikgoo Jasz says:
    October 10, 2009 at 9:46 PM

    ulih wai. bisa diatur