Sabar ya Cikgu

Agaknya sudah menjadi resam dunia, manusia ini boleh dikategorikan dalam 3 kumpulan. Ada yang cepat pick up, lambat pick up dan paling lambat pick up as if takda pick up. Bukan setakat di sekolah rendah, malah ia berlaku di sekolah menengah mahupun IPT. Menurut pengalaman gue yang pernah bersekolah di SBP, even di sekolah SBP itu pun ada yang terer dan yang tak terer. Tapi bila SPM tak juga yang tak terer tu lingkup tapi sko juga cuma bilangan subjek yang kredit (3B-6C) lebih bnyk daripada yang cemerlang (1A-2A). Yang penting dapat masuk IPT.

Kemudian di IPT pula, tak kira yang berstatus awam or swasta, diploma mahupun degree, pun ada "kasta" ini juga.Mcm biasalah yang anugerah dekan or top student tak brapa byk, yang golongan sederhana menguasai bahagian tengah dan last sekali golongan yang cukup2x makan tak bnyk juga sama mcm yang top student. Tapi orang yang lemah di ipt biasanya yang studi last minit ditambah lagi dengan yang ponteng kuliah biasanya (berdasarkan pengalaman dan pemerhatian gue).

Akan tetapi, apa yang gua nak bebelkan sebenarnya ia situasi sebenar seorang guru muda yang baru sebulan jagung berhadapan murid2x dalam 3 kumpulan ini terutamanya dalam proses mengajar. Di sekolah gue, kebanyakan muridnya ialah dalam golongan yang pikap jenis "viva 660 cc". Maksudnya jika diajar slow and steady and expectation guru dalam keadaan yang sederhana, well dengan izin tuhan murid mampu untuk menerima ilmu yang diajar.

Gue sendiri alaminya kerana bila gue ajar speed (and terus mau expect dorang cepat tangkap), memang they mcm berat mau bergerak. Tapi bila gue ajar rilex saja okla pulak. Tapi bila mengajar murid yang pikapnya umpama "kancil 660cc lebih penumpang" yang naik bukit. Hu3x. Memang iman diuji. Sebagai seorang guru, adalah dituntut untuk si dia menjadi seorang penyabar yang tinggi setinggi gunung Everest. Kalau tak kesian dua2x pihak. Si guru stress manakala si murid pun stress juga, kena leter.

Gue akui adalah sorang dua dalam sekolah gue mengalami pikap yang slow sampai kadang gue2x pun boleh juga meletup. Tapi sebelum gue meletup gue akan ajar menyanyi la untuk menyejukkan hati gue. Luckily gue masih ingat sejumlah lagu inggeris dan bm yang diajar oleh guru gue time sekolah rendah dulu. Tapi paling lucu bila ramai budak (tak kira budak cina mahupun iban) paling enjoy bila nyanyi lagu Ali Baba (Yahabibi Ali Baba). Unik kot..

Itu cara gue, yang gue tengok rakan seguru gue, ada yang keliling blok bangunan 1 round dulu tarik nafas, ada yang pi bilik guru minum seteguk air dulu sebelum masuk ke kelas dan mcm2x lagi. Apapun slow mana pikap budak cikgu baru mcm gue haruslah bnyk bersabar coz maybe itu cara tuhan uji kita samada kita memang butul mau jadi cikgu ke tidak. Yang penting sabar........................... iman......................

0 Response to "Sabar ya Cikgu"