My First Outstation Official Duty

This Tuesday gue telah diamanahkan oleh GB untuk menghadiri taklimat gerak gempur UPSR bagi bahagian Sibu. TAklimat gerak gempur yang gue hadiri ialah untuk kertas bahasa Inggeris bagi SJK. Gue dipahamkan oleh rakan2x gue yang gue kol di tepi tebing sungai, gerak gempur UPSR ini adalah sebagai salah satu strategi untuk memperbaiki pencapaian UPSR 2009 bagi negeri Sarawak kerana result UPSR negeri bukanlah berada dalam tahap yang best jika dibandingkan dengan negeri2x lain. Gue sebenarnya malas juga mau turun kerana masalah banjir masih lagi berlaku di bandar Sibu. Gue tgk jeti tepi sekolah pun dah tak nampak dek ditenggelami limpahan air sungai Rajang.

Well banjir di Sibu memang tak dapat dielakkan dan berlaku beberapa faktor. 1 ialah faktor sistem perparitan yang tak beberapa best. Parit tak dalam and rata-rata parit di kawsan bandar dalamnya pun ibarat parit kawasan perumahan. Ada juga parit besar tapi tak banyak. Kemudian ada juga parit yang mcm terusan tapi sama juga tak dalam and dipenuhi dengan "green algae bloom" JAdi bila hujan lebat for few hours non stop maka berlaku la banjir kilat. 2 ialah 3/4 bandar Sibu adalah low land area. Bila hujan lebat berhari-hari sudah tentulah banjir. 3, yang dek limpahan sungai Rajang. Katakan bahagian Kapit yang terletak more than 200 km from Sibu mengalami hujan lebat berhari-hari, taburan air limpahan hujan dari hulu sungai Rajang akan dibawa hingga ke bandar Sibu. Itulah gue dipahamkan melalui penduduk tempatan mahupun bacaan suratkhabar jika berlaku hujan yang luar biasa di Kapit terutamanya pada musim tengkujuh, maka adalah penduduk di Kapit yang akan menghubungi sedara mara di Sibu untuk minta dorang berjaga-jaga.

Ok, gue back to the main point, gue pun turun ke pasar Sibu pada hari Jumaat tu coz sekolah akan close pada Isnin untuk cuti peristiwa Chap Goh Mei (maklumlah SJK (C) ) dan taklimat hari Selasa. Mau trun next day payah juga coz suma cigu mau balik that day juga. At that area van sapu tak kan ambil penumpang jika jumlah dia cuma 2 3 orang ja. So gue pun joinlah. Tapi bila gue tgk jetty utama dah tenggelam gue pun terpikir mcm pula menyeberang sungai tambahan gue dipahamkan jalan besar ke town terputus hubungan dek banjir. Kemudian GB bgtau gue yang we all akan pakai express dari Kapit yang akan singgah di pekan Nanga Dap. Tapi yang tak bestnya dia bagitau feri akan tunggu di tengah2x sungai. Bila gue dgr ja dia tunggu di tgh2x sungai terus gue cari life jacket coz batang rajang tu kan besar. lebar dah lebih kurang 1 km. Dgn air besar skrg musti arus deras. Dipendekkan cerita bila express dah sampai gue dan colleage gue di sent pakai by perahu to the express. bab mau panjat naik express tu yang gue payah coz gue ni dah lah saiz xl n perahu bergoyang-goyang dek arus sungai yang deras dan juga gelombang yang dihasilkan oleh kapal yang angkut balak yang melimpas tapi dapat jugalah. hahaha. Maybe sebab life jacket buat gue berani. kalau tak pakai maybe juga gue nebes. Gue ni jenis low risk taker. Gue cuma berani buat benda ekstrem jika dah pakai safety or dah paham tahap kesukarannya mcm mana berdasar badan gue dan ability gue. hahahaha.

Dari pekan ke Sibu pakai ekspress lebih kurang sama saja masa dua jam cuma gue rasa best juga naik express coz dapat tgk dvd movie. Lain kali gue balik pekan pakai express sj. Dah sampai Sibu, memang betul bandar banjir. Jalan pun jam teruk. gue pi rumah kakak gue pun dah amik masa 2 jam dari town . If I ada digicam kan best, must gue dah snap bnyk pics dah. Bila income dah stable musti juga gue beli digicam. ho3x....

5 Response to "My First Outstation Official Duty"

  1. Yazid Husain says:
    February 10, 2009 at 11:13 AM

    wah sudah jadi orang kanan GB

  2. Nimi Momo says:
    February 11, 2009 at 9:59 AM

    cikgu pedalaman kan loaded. beli la camera with good quality phone ;)

  3. Cikgoo Jasz says:
    February 19, 2009 at 4:57 PM

    gue kan antara salah satu jejaka tunggal kat sana. musti jadi org kanan GB.

  4. Cikgoo Jasz says:
    February 19, 2009 at 4:58 PM

    he3x since I'm not a hp guy too yang lambat mau beli hp baru, tapi anyyway thanks 4 ur suggestion sumuk :)

  5. cyrildason says:
    February 19, 2009 at 11:26 PM

    cobaan.. heheh