Test Paper

Semasa gue jadi murid mahupun pelajar, gue tak berapa suka menghadapi ujian. Tapi bila menjadi seorang pendidik ini, gue masih berhadapan dengan kertas ujian tetapi pada perspektif berbeza. Gue buat kertas ujian sendiri. Kui2x. Sebagai status rookie dalam kerjaya perguruan ini, agak mencabar juga menghasilkan kertas ujian ini. Tapi gue cuba juga buat dengan berpandukan beberapa syarat asas untuk membuat kertas ujian iaitu :

  • Ujian diberi musti dalam silibus yang diajar.
  • Kalau boleh musti mempunyai aras kesukaran yang pelbagai supaya ia lebih accurate dalam menilai penguasaan murid.

Tapi paling senang ialah cigku buat soalan pakai workbook yang berlambak di market. Cuma tak digalakkan sebenarnya. Tapi bagi gue boleh ambik tapi observe macam mana penulis buku kerja mengarang dia punya workbook and aplikasikan ke dalam kertas ujian kita. Dalam kertas ujian di sekolah, seperti yang sedia maklum ada 2 jenis paper yang orang biasa dengar iaitu objektif and subjektif. Paper subjektif senang disemak tatapi susah untuk dibuat. Itulah sebabnya certain paper dibuat pape tertutup. Talak boleh bw kluar wo. If depend on this paper alone, memang tak accurate untuk diguna bagi menilai tahap mastering murid coz kadang-kadang murid ni main tembak saja.

Meanwhile paper subjektif senang dibuat tatapi payah untuk disemak. If kena murid yang mempunyai tulisan doktor. Pergh... mencabar tu. Jadi for ujian musti ada imbangan between objective paper and subjective paper sopaya ke"accurate"an paper kita untuk menilai level murid selepas dorang belajar beberapa topik dalam sesuatu matapelajaran adalah tinggi. Sebenarnya banyak lagi jenis ujian tapi so far yang paling glemer this two jer. So I hope sapa2x yang baca post ni akan dapat gambaran kasar mengenai paper ujian yang pernah korang lalui di sekolah.

0 Response to "Test Paper"