Test Premeri Nam

This post was created two years ago but it is still relevant to read in conjuction of the UPSR examnination this week. (upps starting tommorow, 11092012)

Starting from this month sehinggalah ke akhir tahun, musim peperiksaan sudah pun bermula. Tatkala posting dibuat ujian "Premeri Nam" is less than 24 hours. Well, setiap ujian ini diadakan penting coz pada masa ini sahajalah kita akan boleh mengukur or menilai pencapaian exam seseorang insan setelah belajar untuk tempoh-tempoh tertentu.

Dalam tempoh sebelum exam, multiple events yang gue amati dari sudut pelbagai pihak. Gue sebagai seorang yang suka menjadi "life observer" akan cuba mengupas satu persatu sebaik mungkin. Sudah menjadi habit gue untuk memerhatikan seseorang. Semasa gue masih menuntut di U, gue boleh duduk di MCD selama 1 jam bersama geng gue memerhatikan umat manusia yang lalu lalang di sana. hehehe

Pada aspek ibu bapa pula, inilah masanya untuk me"nuisyen"kan anak masing-masing dengan harapan agar mereka ini boleh mencapai keputusan yang membanggakan. Sebenarnya tidak salah juga kerna semua ibubapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka ini.

Dari aspek murid, ini masanya kita boleh lihat mereka ini serius untuk belajar. Bukan kerana mereka semua ini banyak main-main tetapi kerana mereka seperti kita orang dewasa juga punya misi yang berbeza. Kalau murid yang cerdas or cemerlang mereka akan cuba untuk skor straight A dengan harapan untuk masuk sekolah asrama penuh. Kalau murid yang sederhana mereka akan cuba untuk lulus, tapi kalau murid yang lemah biasanya mereka tidak pasti mereka dapat lulus atau tidak dan golongan ini biasanya cikgu la yang akan berusaha membuatkan mereka lulus. hehehehe. Tapi memang benar berdasarkan pengalaman gue menjadi guru pelatih sehinggalah menjadi pendidik.

Dari aspek pendidik, waktu inilah pelbagai usaha serta persiapan giat dijalankan. Kelas tambahan, kelas pecutan, motivasi, kem bina semangat, bengkel dan mcm-mcm lagi dilaku demi kebaikan anak murid mereka. Guru matapelajaran tanpa jemu-jemu menyajikan pelbagai jenis latihan, contoh kertas soalan, nasihat, doa, serta mcm-mcm lagi agar anak murid masing2x boleh suksess menjawab kertas ujian. Ada juga yang mengorbankan cuti sekolah demi kemajuan anak murid. Maka gue tak terkejut kalau ada guru yang frust bila melihat ada anak didik yang acuh tak acuh dengan ujian sampai terkeluar ayat emo, "Sapa yang ujian nih, murid ka aku" atau "ikut hati mau nya gue sj yang amik ujian ini utk mereka". Walau apapun gue berharap agar pendidik tetap bersemangat membimbing anak murid sehingga ke kertas paper yang terakhir.


Last but not least, selamat maju jaya untuk anak murid gue yang amik test "Premeri Nam". Tahniah diucapkan untuk semua rakan guru yang komited mengajar murid-murid anda. Saya percaya ramai yang menghargai jasa anda eventhough u all mungkin tak terima secara direct.

P/s: Gue baru lepas baca novel EDensor karya penulis Laskar Pelangi. Itu yang gue semangat buat posting ini.

Test Premeri Nam= Gelaran UPSR oleh warga emas di rumah panjang tak jauh dari sekolah gue mengajar

0 Response to " Test Premeri Nam"