Musim Periksa @ Public Exam Season

September telah menjelang dan seperti yang diketahui apabila masuk bulan September makanya musim peperiksaan umum pun tiba starting with UPSR dan diakhiri dengan STPM. Speaking of public exam, I bet everybody is anxious and excited about baik pupils/students, parents, teachers and even the education office.

When I was a skool boy, ketika gue mula-mula berhadapan dengan public exam, gue taklah mengambil begitu serius about it. Even that gue masih lagi bermain seperti biasa biarpun dah nak dekat periksa. sebaliknya parents gue dan pihak sekolah yang begitu serius pasal periksa tersebut. Masa gue tahun 6 gue rasa pihak sekolah siap buat extra class utk we all lagi every Saturday whereby gue secara religiouslynya mengikut kelas tambahan tersebut. Kalau tak ikut ada kena sebat GB gue. Gerunnya gue. hohoho.

Tapi bila dah jadi chekgu ini, gue dapat merasa hukum karma. Gue dapat merasa apa yang guru gue rasa bila gue terlibat secara langsung dalam persiapan menghadapi ujian. Jadi untuk posting kali ini gue nak share persiapan-persiapan yang biasanya dibuat oleh pihak yang terlibat secara langsung dalam UPSR.

Murid

Biasanya murid dapat dibahagikan kepada 2 kategori umum. Yang matang (cara berfikir dan bercakap dah remaja) dan yang masih belum matang (kanak-kanak riang!). Yang matang ni biasanya dah ada visi (walaupun kabur) dah boleh cerita sama cikgu berapa target dah nak dapat dalam UPSR. Individu ini kalau dalam kelas biasanya menunjukkan sedikit keseriusan ketika berada dalam kelas.serius menjawab soalan yang diberi kepada cikgu atau rajin bertanya soalan extra kepada cikgu. Yang kategori kanak-kanak riang ni umumnya tahu apa itu UPSR tetapi kalau ditanya lebih (contohnya target) jawapan biasanya dalam bentuk muka blur or sengih-sengih.Mereka juga biasanya dilihat agak kurang serius when it comes to extra class that being given to them.


Guru

Gue rasa guru lah orang yang paling sibuk menghadapi musim peperikssan. Alasannya mudah. Setiap guru menginginkan kejayaan dikecapi oleh anak didiknya. However kalau ditaksirkan maksud peperiksaan@ujian (merupakan satu intsrumen untuk mengukur pencapaian murid) adalah sukar nak lihat semua anak murid cemerlang gemilang terbilang. mestilah ada yang power, average or weak. Kalau terlampau banyak yang weak daripada yang power, susah juga kepada si cikgu. Maka si cikgu ni lah yang banyak terlibat dalam mengadakan persiapan yang memboleh anak didik menjadi power bila masuk ujian. Ini termasuklah mengadakan kelas tambahan, kelas intensif dan sebagainya. Penyediaan bahan untuk kelas tambahan jangan cakaplah, ada certain guru yang berkorban duit sendiri untuk memfotostat set percubaan dan sebagainya. Di zaman yang maju dengan IT serta percambahan media sosial di internet, perkongsian kertas percubaan antara negeri secara maya adalah menjadi kelaziman untuk komuniti guru. Ini semua adalah demi kejayaan murid. Jadi gue memahami kalau ada guru yang kecewa, frust menongggeng, atau rasa nak jadi Incredible Hulk bila kelas tambahan untuk murid yang dibuat kurang mendapat sambutan daripada segelintir murid itu sendiri. Dah tak datang, result tak bagus, kena soal oleh pihak tinggi-tinggi gunung Kilimanjaro. hohohoho


Pihak Sekolah/ Pejabat


Pihak sekolah juga terlibat dalam persiapan. Kalau cikgu ni coach bola sepak, pihak sekolah ni umpama manager dan pihak opis pula umpama presisen kelab bolasepak. The manager will decide apa program yang yang coach boleh buat serta bajetnya sekali. Maka itulah adanya program motivasilah, bengkel menjawab soalanlah dan sebagainya. Presiden kelab pula secara umumnya pula akan memantau prestasi players. Kalau overall ok, the club president rasa ok lah, tetapi kalau tak ok biasanya manager akan terpaksa menjawab punca masalah serta solution untuk mengatasi masalah yang dihadapi players. sometimes the president juga kalau ada bajet, biasanya melakukan kursus kejurulatihan buat coach especially dalam cara pemarkahan ujian so that the coach will be able to train the players. hohohohoho



P/s: All da best kepada semua yang terlibat dalam UPSR!

3 Response to "Musim Periksa @ Public Exam Season"