Down Memory Lane: Autograph

Last week, ada sorang budak gue yang berpindah ke Sibu. What caught my attention was not pasal dia pindah tapi more on what happen bila dia pindah. The friends of hers berpusu-pusu mengisi her autograph book. Even my colleague pun turut serta mengisi autograph book budak ini.


Seriously gue tak sangka amalan menulis autograph ni masih ada walaupun di era social media seperti Facebook menguasai part of our daily life. Well even budak kecik pun ada facebook, dengan syarat register pakai umur tipoo-tipoo la. Apa yang gue perhatikan the girls yang suka buat autograph. The boys pun ada tapi tak ramailah. However its common to see the boys during my schooling days mengisi autograph kawan perempuan mereka.

Before social media seperti Facebook, Myspace, or even Friendster wujud, ramai murid mahupun pelajar sekolah memiliki autograph as autograph ni serve as tools utk keep in touch to each other terutama bila dah abis sekolah or pindah sekolah. Varieties of these autographs pun pelbagai, ada buku berbunga, buku bau minyak wangi, cartoon dan mcm-mcm lagilah. Isi yang ditulis biasalah dari nama, date of birth, fav food and drinks, artis kegemaran, orang yang disayang dan dibenci, ucapan dan mcm-mcm lagi. Lucu juga kadang-kadang jawapan diberi quite stereotype or typical. Contoh orang disayang: Tuhan dan mak bapak or yang dibenci: syaitan. Kalau makanan dan minuman yang diminati ada gue nampak ditulis: asalkan halal. hohohoho. Apapun autographs memang serve the purpose untuk meng"keepintouch"kan tali silaturahim!

1 Response to "Down Memory Lane: Autograph"

  1. Willie a.k.a Reptoz says:
    August 7, 2012 at 10:49 AM

    Senang je. budak budak sekarang masih takda pakai facebook ma.