Cenel Radio

Mukadimah: Posting ini dihasilkan tatkala mendengar lagu Radiohead, "High and Dry"

Izinkan gue untuk memulakan posting ini dengan menyelitkan video music Sheila On 7 yang berjudul "Radio".


Lama aku terpisah
Dari dirinya
Sekian lama

Lama sudah berlalu
Tapi jejaknya
Tertanam s’lamanya

Dia s’lalu ada
Di dalam doa
Terselip nama
Di dalam doa

Reff :
Lewat radio aku sampaikan
Kerinduan yang lama terpendam
Terus mencari biar musim berganti
Radio cerahkan hidupnya
Jika hingga nanti/mati ku takbisa
Menemukan hatinya
Menemukan hatinya lagi

Lama sudah berlalu
Tapi jejaknya
Tertanam sl’amanya

Dia s’galanya bagiku
Dia s’galanya bagiku
Apa yang terjadi jika kugagal menemukannya


Kalau duduk kat area pedalaman ni, kalau anda pendengar tegar siaran radio, cabarannya mungkin untuk mendapatkan siaran radio yang banyak. Kalau nak dapat siaran radio swasta memang tipis kecuali kalau anda memiliki piring "macam-macam ada". Ketika mula-mula posting, memang mau tak mau terpaksalah mendengar chanel-chanel radio milik gomen. Well jika dibandingkan dengan radio swasta, memang kuranglah lagu-lagunya kerana ia harus diseimbangkan dengan slot lain seperti berita, program motivasi, pesanan khidmat masyarakat (Jako PEsan untuk chanel Iban) yang lebih kepada menghebahkan berita kematian or berita keluarga. Kadang-kadang ada juga gue orang announce Sukan PIBG sekolah dorang kat radio! Adalah juga keunikannya kerana kalau radio swasta ia lebih kepada lagu semata-mata or iklan yang banyak. Kalau panggilan pendengar lebih kepada prank calls (macam GotCha! or Panggilan Hangit) or pendengar memberi pendapat mengenai isu yang dikeutarakan.


Pada waktu malam, let say around (8-9pm), rata-rata radio gomen yang gue dapat tangkap siarannya lebih kepada slot memutarkan lagu-lagu permintaan. Kadang-kadang ada juga chanel seperti Chanel Wai FM (Channel Dayak) akan membuka panggilan untuk para pendengar menyampaikan request lagu secara live.

Sebut pasal request lagu semasa gue sekolah menengah dahulu, acara ini request lagu kat radio memang lah aktiviti yang sentiasa dibuat oleh bebudak asrama kat sekolah gue. Almaklumlah, pada zaman itu internet masih tahap dial up, Mark Zuckenberg masih lagi High Skool. Jadi salah satu aktiviti "xda kerja" yang selalu dilakukan oleh bebudak asrama ketika itu ialah membuat panggilan request lagu kat radio. Masanya pula sekitar jam 10 malam ke atas. Dulu persaingan untuk call mcm sengit. Selalu engaged. Tapi kalau dapat pergghh macam kena nombor loteri. Kadang-kadang gue notice some of my schoolmates akan membuat panggilan secara "brute force" yakni memaksimumkan semua penggunaan telefon awam yang sama ke atas stesen radio.

Makanya terjadi setiap kali panggilan masuk ke radio, kebanyakkan adalah dari sekolah gue. Mula-mula si A, lepas tu si B kemudian si C dan seterusnya. Tapi lucunya dedikasi tetap pada circles of friends until ada sorang deejay radio curiously ask, "are you from MRSM?" coz balik-balik dapat panggilan sama. Tapi kadang-kadang ada juga yang menyamar jd orang luar supaya tak kedapatan oleh si Deejay. Well very nostalgic jika difikirkan semula. hohoho


P/s: Rindu nak dengar live telecast Sarawak main bola kat radio

1 Response to "Cenel Radio"

  1. Willie a.k.a Reptoz says:
    May 5, 2012 at 4:03 PM

    Tunggu tenet ku bagus, baru ku dengar lagu tok.