Memburu Lobang Kerja


Well gue katakan padamu kawan, sekiranya anda terjumpa seseorang yang anda kenali belajar di IPT membawa newspaper yang tebal 2x serta pelbagai naskah maka dia mungkin telah abis belajar dan sedang mencari lobang-lobang pekerjaan. Kenapa gue perkatakan perkara itu adalah kerana gue pernah melalui saat-saat itu hampir 5 tahun lepas dan perkara ini berulang sekali lagi sekarang iaitu pada adik bongsu kesayangan gue.

Fenomena yang sekali sekala (or yang terakhir dalam my siblings)berlaku dalam keluarga gue, dapat gue lihat semasa gue pulang bercuti sekolah. Gue dapat lihat longgokan newspaper lama yang "luar biasa tinggi" yang terdiri daripada pelbagai naskah dari The Borneo Post sehinggalah ke Harian Metro. Kalau setakat "The Borneo Post" mustahil boleh sebegitu tinggi. Hehehehehe

Sememangnya tamat belajar membawa dua perasaan yang bercampur baur seperti yang ada pada masakan sweet and sour fish, ada sweet and ada sour. The sweet things ialah anda secara rasminya tidak perlu lagi terbeban dengan urusan assignment yang bertimbun-timbun, bersengkang mata "membakar minyak pada waktu malam" untuk belajar dan macam-macam lagilah yang bersangkut paut dengan aktiviti kemahasiswaan. However the other side is wallaa, "Welcome to Adult World" or "Selamat datang ke alam pekerjaan". Dengan kata lain, it's time to join the work forces (kalau anda tak further study pada masa tersebut) untuk melunaskan hutang pertama anda. Yap your study loan baby. Kalaupun anda xda study loan, well its time anda "menambahkan beras" di rumah dan bukannya "menghabiskan beras" di rumah. hehehehehe

Berbalik kepada main topic, membeli banyak jenis newspaper ialah salah satu cara lazim (yes! I also did this) bagi bagi "orang tammat belajar" memburu kerja yang sesuai dengan kelulusan. Bagi national newspaper, there are two types, iaitu The Star (The best) dan The New Straits Times. KEnapa ini dua? Mudah sahaja kerana iklan pekerjaan sangat abundance terutamanya The Star. Kalau Sarawak newspaper, The Borneo Post menjadi pilihan. Tapi di zaman IT, meregister pada website pencari pekerjaan seperti Jobstreet pun salah satu cara popular untuk mendapat pekerjaan yang setimpal dengan kelulusan anda. Cepat. murah, dan respon kadang-kadang memberansangkan. Based on my experience, walaupun gue sudah hampir tiga tahun menjadi guru serta meninggalkan bidang sains ( I swap chemicals for chalks, lab coats for red pen) sampai sekarang, gue masih mendapat tawaran pekerjaan or iklan pekerjaan yang berkaitan dengan bidang gue di jobstreet thru' my email.

Salah satu cara yang agak efektif untuk mencari kerja lepas grad ialah sekiranya kita mempunyai "kaki" or "kabel". In fact chances untuk dapat kerja melalui "kaki" or "kabel" is quite high. This "kaki" or "kabel" might be ur senoir or junior dekat u, ur supervisor ketika buat praktikal dan lain-lain. Oleh sebab baik itu berbaik-baiklah dengan sesiapa sahaja coz they might be your leverage. Even this also applied to working life. Jangan cari penyakit mencari musuh dengan orang. hehehehehe. Yang penting kabel mesti baik punya..

Last but not least, cara ini agak paradoks iaitu dengan write in kepada mana-mana kompeni yang ada kaitan dengan bidang gue. Gue pernah buat cara ini masa final u dulu. Dengan "mengambil suma list tempat praktikal" di pintu bilik lecturer yang menyelaras praktikal, gue randomly write in and post resume gue. Well amazingly my first job i get from this stuff with the help of some "cabeling" after I tgh ditemuduga.

Sememangnya mencari kerja adalah cabaran yang perlu ditempuhi oleh "graduan segar". Memang betul graduan tak boleh memilih kerja sangat kerana pennjanaan pengalaman kerja lebih mustahak. Yang penting keyakinan diri tu kena ada walaupun kerja yang kena offer tu entah apapa jer.


Well itulah kisah gue dulu ketika mencari lobang kerja. Kisah klasik untuk masa depan..

TAmmmat

P/s: Sedang menghayati konsep "jadikan kerja sebagai hobi".

0 Response to "Memburu Lobang Kerja"