Program Pergigian Sekolah : Jom Mari Belajar Menggosok Gigi

Salah satu program yang wajib ada di sekolah rendah ialah lawatan pergigian oleh jururawat pergigian ke sekolah-sekolah (mcm sekolah yang terletak di ulu or luar bandar) yang tiada klinik pergigian di sekolah tersebut. Biasanya pada masa tersebut para jururawat ini akan bermalam di sekolah tersebut untuk beberapa malam untuk membuat pemeriksaan gigi murid-murid. Untuk posting kali ini gue cuma memaparkan candid yang gue ambil semasa hari lawatan terakhir jururawat ini kerana masa sesi pemerikasaan gigi murid gue pergi menghadiri kursus pedagogi MBMMBI. hehehe

Jadi pada hari tersebut, adalah praktikal yang gue senang gelarkan "Bagaimana menggosok gigi secara efektif". Jom layan.....



Cikgu dan misi sedang sibuk memposisikan posisi budak

sempat mengambil kesempatan ini budak..

Ini berus gigi kamu angkat macam ini....

Celup dan kumur air sikit.....

Gosokkk........... yer

Korek sekali.....

Gosok korek gosok korek mcm misi buat

Adik-adik prasekolah pun tak ketinggalan

Cik misi yang tekun memposisikan murid-murid prasekolah

gosok gosok gosok

korek dalam yer dik...

Tgk apa tu dik??????????????

Oooooooo... ok!


Semasa gue sperti adik-adik ini di sekolah rendah dulu, we all akan berbaris along the corridor mcm kereta api. Then misi yang berpakaian seragam akan mengajar kami bagaimana untuk menggosok gigi dari celup air, pasang ubat gigi, sampailah kepada menggosok lidah. Mungkin kerana masalah peruntukan or logistik, murid-murid gue tidak diberi berus gigi serta ubat gigi percuma sebaliknya mereka membawa berus gigi serta ubat gigi sendiri. Jadi dapatlah lihat pelbagai jenis jenama ubat gigi dari Colgate hinggalah ke Maxam. hehehe. Zaman gue dulu gue dapat berus gigi serta ubat gigi dari colgate. Anda yang tengah baca posting gue pula mcm mana dulu-dulu?


0 Response to "Program Pergigian Sekolah : Jom Mari Belajar Menggosok Gigi"