HAppy Chinese New Year

Dum dum bunyi airbomb. Dum Dum bunyi mercun papan and dum dum bunyi bunga api. Ni lah bunyi yang biasa gue ketika malam Tahun Baru Cina ataupun istilah yang agak glemer di suratkhabar sekarang, TBC. Memang tak dinafikan Tahun Baru Cina merupakan salah satu acara wajib yang disambut setiap tahun memandang ayahanda gue merupakan seorang hero cina berdialect Hokkien seterusnya melayakkan gue menyambut Tahun Baru Cina.

Kalau dilihatkan dari keadaan politik sekarang, gue merasakan yang famili gue antara ribuan keluarga di Malaysia yang mengamalkan semangat 1Malaysia. Mau tak nya, dalam setahun sambut 3 perayaan. TBC, Hari Gawai, mahupun Christmas. Ini tak termasuk Hari Raya kalau mengenangkan ada sedara yang ada pertalian bau-bau bacang.

sekadar gambar hiasan

Umum yang diketahui, berdasarkan zodiak cina, tahun ini merupakan Tahun Harimau. Tahun yang menurut kebanyakkan ahli fengshui yang gue baca ramalan mereka di majalah mahupun online, merupakan tahun yang mencabar. Mencabar tak mencabar itu terpulang kepada persepsi masing-masing bagaimana mereka mentafsir istilah cabaran itu. Tapi untuk diri gue, gue melihat cabaran yang datang pada gue tahun ini lebih menjuruskan kepada cabaran dalam kerjaya.

Sebagai contoh, gue adalah merupakan salah satu daripada ribuan para pendidik di Malaysia yang akan melaksanakan program LINUS (Salah satu program di bawah NKRA bahagian pendidikan) yang mensasarkan pada tahun 2012, semua murid yang tahun 1 sudah "ulih membaca, menulis,mengira ngau memahami apa yang ditulis, dibaca, ngau mengira." He3x. Kira mencabarlah sikit coz gue asal cikgu sains bukan cikgu BM.

Satu lagi, pelaksanaan awal MBMMBI dan pemansuhan awal PPSMI pada 2011, membawa maksud yang gue terpaksa juga merancang usaha untuk meminta transfer ke sekolah kebangsaan (SK) lebih awal. Seperti telah gue tulis pada awal tahun lepas, gue telah diposting ke SJK. Buat masa sekarang kira agak ok la kerana gue masih mampu mengajar subjek Sains dalam BI (biaRpun dua masa jer). Tetapi tahun depan bila sains sudah balik ke Bahasa Penghantar (macam Bahasa Cina kat sekolah gue) mau tak mau gue pun kena apply juga pindah. Ada silap haribulan gue terpaksa jadi guru bahasa sepenuh masa. "Nebes" gue. Ada jadi mcm P Ramlee. "Cikgu Suka main Bola, Hari-hari Cikgu Main Bola"...


Apapun gue tetap positif "in facing all the challenges ahead". Sama suka tak suka hidup mesti terus wo. Anyway gue ingin mengucapkan Happy Tahun Baru Cina Gayu Guru Gerai Nyamai" kepada semua pembaca blog gue yang yang menyambut Tahun Baru Cina. May the Force be wit You.!

0 Response to "HAppy Chinese New Year"