KIA2M

Last Friday gue telah mewakili sekolah gue menghadiri taklimat KIA2M di PPDK Kanowit. Bagi sesapa yang tak tau apakehe tu KIA2M, this programme is known as Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis bagi primary 1 kids dengan tujuan to eradicate masalah buta huruf di peringkat awal sebelum melarat ke tahap serius. Well seperti yang kita tahu, if budak2x ni tak tau baca sampai thn 6, memang ia akan melarat sampai la ke sekolah menengah. Quite sad that nowdays in secondary skool ,ada yang still takleh baca dah ada certain skool yang masih conduct kelas pemulihan di sekolah menengah ini. So at satu tahap musti akan timbul persoalan yang by the secondary skool teacher. What have the kids done in past 6 years? Hu3x musti ia akan terpalit di muka gue as primary skool teacher.

Well this taklimat is more to how to key in the data inside the PPDK database plus tarikh2x penting untuk menyaring budak2x yang masih tak tau membaca dan menulis, atau tidak. Jadi target pada hujung tahun suma budak akan boleh membaca. Jika tidak, ia akan berlarutan dari tahun 2 dan ke tahun budak tu dah boleh membaca dan menulis.Berbalik kepada budak KIA2M ini, ia mostly berlaku bila these kids tak didedahkan dengan kindergarden, terutamanya yang stay di ulu. Mereka ini terdiri daripada 2 jenis iaitu slow learner and satu lagi ialah dyslexia. Bagi slow learner mereka ini masih boleh dibantu walaupun kena selalu ajar pakai gear 1 and satu tahap boleh mengundang rasa panas hati gue. Yala kena amik tempoh masa yang lama untuk mengajar mengeja dan menulis. Tapi bagi yang dyslexia, mereka ini memerlukan bantuan guru pemulihan khas yang dilatih untuk menghadapi murid-murid sebegini. Mereka ini secara fizikalnya mungkin normal tetapi mindanya tidak berapa normal. Sebagai contoh mereka bermasalah dalam menginterprasikan huruf yang dilihat, dan daya ingatan mereka juga singkat. Gue ada juga pengalaman berhadapan dengan benda ini kerana gue ajar mereka 5 huruf per day, let say A, B, C, D and E than after 5 minutes gue tanya balik they forget the what letters that I ajar. Though its tough to handle, but I slowly try to adapt and memahami this kind of issues and try my best to improve my teaching methods. And hopefully hujng tahun they at least known the alphabets and numbers...God's will

2 Response to "KIA2M"

  1. Yazid Husain says:
    February 22, 2009 at 1:28 AM

    sudah berkrusus kasi improve skill teaching. well done. nanti kalu jumpa surat chenta postkan lah. he he he

  2. Cikgoo Jasz says:
    March 15, 2009 at 9:24 AM

    surat chenta? he3x gue ingat2x lupa sudah cara mengutuskan surat chenta. :P