Kuliah Terakhir

Gue akui walaupun gue merupakan bekas mahasiswa yang memiliki ijazah dan kini mempunyai pekerjaan yang empunyai afiniti yang sangat kuat dengan buku, gue bukanlah pembaca buku yang hardcore lagi tegar. Jika dibandingkan dengan kedua orang kakak gue, koleksi buku gue yang gue beli cumalah boleh dibilang dengan cari dan tak sampai angka 100 pun, dan purata gue membaca buku dalam setahun pun cuma menyamai purata rakyat Malaysia membaca buku iaitu kira-kira 3 buku setahun. Bila dipikirkan agak menyedihkan juga. :). Tapi dengan keadaan gue di Nanga Dap, gue telah memulakan iniatif untuk membaca buku dan kesemua buku ini merupakan buku yang berbentuk autobiografi.

Gue bukanlah peminat novel sebenarnya tak kira novel BM dan BI. If someone asked me what is your favourite novel that you ever read, gue akan jawab so far 1 sahaja right now, that is a Japanese novel yang gue sudah lupa tanya tajuknya tetapi gue dan geng keras gue dari Sabah waktu di UMS dulu (yang juga merupakan cikgu BI di SMT Tawau) just panggil that book Toto-chan, based on the main character's name. This book dari keseluruhannya nampak macam novel, tapi ia berdasarkan kisah hidup penulis novel tersebut, mengenai ingatannya terhadap gurunya, sekolah dan keadaan persekitarannya yang menjadikan dia berjaya sekarang. Gue juga mendapati (berdasarkan belakang kulit buku) pada sekitar tahun 80-an, buku ini telah dijadikan panduan dalam menhaslkan sistem kurikulum pendidikan di Jepun terutamanya dalam subjek ilmu pertanian. Since gue sudah pulang ke Sarawak, gue ada juga cuba cari di gudang DBP ( oh ya, this novel adalah merupakan hasil terjemahan oleh DBP), tetapi tak berjaya..

Ok berbalik kepada buku yang latest yang gue baca ialah bertajuk "The Last Lecture" nukilan Randy Pausch. Buku ini, gue tak beli tapi gue cilok sekejap dari kakak gue. Penulis buku ini merupakan seorang Profesor Sains Komputer dari Carnegie Mellon University yang cuma tinggal beberapa bulan sahaja mau hidup selepas didiagnosis menghidap kanser pankreas. Justeru itu, buku merupakan "amanat terakhir" beliau sebenarnya yang lebih khususnya untuk anak-anaknya yang masih kecil dengan harapan bila the kids sudah akil baligh, sedikit sebanyak mereka mempunyai sedikit ingatan dan "pertalian" dengan beliau melalui buku ini.

Buku ini disusun dalam lima bahagian ini yang berbeza tetapi menarik. Dimulakan dengan bagaimana beliau membesar sehingga jadi saintis sampaialah ke bahagian beliau didiagnos dengan kanser dan cara beliau menghadapi saat-saat akhir serta sedikit "wasiat" untuk anak-anaknya. Walaupun jika dilihat pada buku ini secara luarannya mungkin berunsur peribadi tetapi gue sangat-sangat tertarik untuk membaca buku ini berkali-kali sebab segalah muhasabah diri penulis dalam hidup macam terkena mostly 80% kehidupan gue. Sebagai contoh gue ni kadang-kadang manusia yang suka juga merungut tetapi gue terdetik seketika bila ada satu part beliau mengatakan jika masa yang digunakan untuk mengomplen diluangkan untuk memperbaiki apa yang dikomplen, mungkin hasil yang lebih bagus diperoleh. Mungkin mudah tetapi inilah kita manusia biasa. Banyak lagi tips2x tentang kehidupan gue dapat dari buku ini tapi sukar gue nak bagitau suma. Masa gue balik Kuching and pi MPH dan Popular gue dapati buku ini buku yang hot selling juga.

Selepas membaca buku ini juga membuatkan gue teringat lecturer-lecturer Biotech gue di UMS. Baru gue paham kenapa dorang suka membebel bila we all screw up in our final year project or masa amali. Rupa-rupanya bile masuk alam pekerjaan, it can be more harsh terutamanya kena bos yang mau result bagus sahaja. Luckily dek bebelan lecturer gue, we all keluar menjadi tenaga kerja yang independent. Most of our course dapat kerja after grad and ada yang sudah pursue pHd lagi. What if dorang tak leter at us even we all screw up? Dalam banyak2x lecturer gue, gue rasa supervisor gue is the best sifu. Glamourly known as Prof K or Datuk K is a very nice man. Dia bnyk meng"inspire" gue untuk terus bereksperimen di dalam lab wpun dia very2x busy. Plus dalam kelas dia pun tak bnyk info dia beri pada studentnya tapi yang magicnya gue seolah-olah ada aura untuk menggali lebih dalam lagi apa yang beliau ajar. I also very thankful to him atas kebolehpercayaan yang tinggi diberikan kepada gue untuk menjalankan projek tahun akhir ini secara bebas dalam erti kata penggunaan bahan kimia dan kelengkapan makmal though in one semester, gue jumpa dia pun sekali sahaja. Plus sesetengah supervisor akan mengassignkan master student untuk mengawasi the undergrad student. Prof K sekarang sudah jadi NC UMS and i hope UMS akan jadi lg gemilang and cemerlang. If average U student mcm gue dek pun boleh terinspire untuk succeed dek penangan Prof K, why not UMS?

Lastly berbalik kepada pekerjaan gue sekarang, let say after twenty years gue mengajar, gue berharap agar anak murid gue memahami kenapa gue garang kepada mereka terutama mereka buat kesilapan dalam subjek mahupun tingkahlaku coz gue rasa gue lagi kejam kepada mereka if gue buat derkkk sahaja pada suma kesilapan yang mereka buat. Baru gue paham kenapa guru gue ada yang garang pada gue and kawan-kawan gue tak kira primary skool or secondary skool.

2 Response to "Kuliah Terakhir"

  1. Yazid Husain says:
    February 26, 2009 at 8:14 AM

    selamat membaca.

  2. Cikgoo Jasz says:
    March 15, 2009 at 9:22 AM

    Dah abis baca pun. Last week masa i check di internet the author dah passed away pada pertengahan tahun 2008 if i xsilap