MTEST

For the past few days gue mendapati pada trafik blog gue, para pengunjung rata-rata singgah di posting ini di blog gue berdasarkan keyword "Mok Soon Sang" dan juga "mtest" pada carian google. Gue rasakan kebanyakan para pengunjung ni tgh cari tips2x buku Mok Soon Sang tetapi rasanya mungkin ada perasaan kecewa di benak pikiran sekiranya mendapat tahu cuma ada puisi yang didekasikan untuk Mok Soon Sang sahaja. hehehehe

Tapi memang benar sekarang adalah musim mtest coz few days ago seorang sahabat lama dari UMS meminta nasihat dan pandangan dari gue persediaan menghadapi mtest dan jawapan gue tak lain dan tak bukan, "ko carilah buku mtest itu di kadai buku".

Bagi sesapa yang nak jadi guru, masuk keja guru 5 tahun yang lepas, MTEST merupakan sesuatu halangan pertama yang perlu ditempuh terlebih dahulu sebelum seseorang itu pergi ke halangan seterusnya iaitu interview. Selain Mtest ada juga ujian Medsi tapi kalau gue tak silap Medsi ini untuk masuk kursus pendidikan di IPTA untuk jadi guru di sekolah menengah manakala Mtest untuk masuk IPG jadi guru di sekolah rendah.

Namun begitu sekali gue ingatkan both test adalah halangan pertama untuk masuk bidang cikgu-cikgi nih. Kenapa ada mtest? why? Tim Kai ya? Jawapannya senang sahaja. Selepas bidang perubatan dan farmasi, pendidikan adalah kursus yang menjadi rebutan bak pisang goreng panas. Tapi memandangkan permintaan melebihi kuota manakala ujian penskrinan adalah salah satu cara yang praktikal dan saksama untuk suma orang yang mau jadi guru.

Gue juga sempat berpesan kepada rakan gue supaya to treat this mtest mcm spm kalau mau masuk KPLI ambilan kali ini coz pada pengalaman gue ramai yang dapat masuk KPLI setelah melepasi mtest beberapa kali. Kenapa gue suruh treat mcm SPM? Macam kita amik SPM dulu, kebanyakan kita akan study hard, smart so kita dapat sko dan amik kursus yang diingini tak kira matrik , diploma, A-level, lokal dan internasional. sama juga kalau mtest, kalau mau lepas mesti juga study hard so dpt sko and lepas halangan kan... hehehehe.

Apapun sapa-sapa yang akan ambil mtest and kebetulan baca posting ini, ingat pesan gue tu dan semoga berjaya hendaknya. Gambate neh!

0 Response to "MTEST"