Teori Pasti Berlalu


Dekat sekolah gue bertugas ada 2 orang guru KDC. Guru KDC (Kursus Dalam Cuti). Guru KDC ini ialah guru yang bertugas di sekolah sambil mengajar. Dengan kata lain, pada waktu persekolahan dia mengajar. Pada waktu cuti sekolah dia belajar selama 3 tahun untuk mengambil diploma. Apabila menjelang cuti sekolah, guru-guru ini sibuk mencari bahan-bahan untuk menyiapkan assignment dan gue normally akan menjadi orang rujukan. Sebagai orang rujukan gue membantu dengan me"nyeply"kan nota-nota serta tugasan yang gue dapat dan buat semasa gue jadi budak KPLI.

Umum sesapa yang pernah jadi budak KPLI, itulah antara zaman yang paling "sadis" dari segi pemberian assignment coz assignment biasanya assignmnet akan muncul dari depan belakang dan mesti disiapkan serta off course kena sent la.

Jadi sindrom kurang tdo kerana busy buat assignment memang berleluasa. Masa gue budak U pun gue tak serajin buat assignment. Siap boleh hias bunga serta pembalut plastik bling2x lagi masa buat folio assignment and boleh buat kolobrasi lagi. hehehe. Namun rahsia utama kenapa gue boleh menghabiskan kerja-keja ON TIME kerana semangat gue yang untuk menyiapkan keja adalah kuat! Steady AKU! Well thanks to the Pasti Berlalu Theory I managed to get the "inner’ booster. By the way theory pasti berlalu ini bukanlah idea asal gue tetapi idea asal rakan sekpli dalam kelas gue yang senang gue address sebagai Cikgu FIT and Cikgu IJAN. Well what the hell is theory? Kenapa i called it theory?Begini ceritanya, jeng jeng jeng......................

Orang bijak pandai rata rata mengatakan, bahawa teori terbentuk apabila sesuatu event yang berlaku maka akan berlaku beberapa punca kemungkinan. Bila punca kemungkinan ini konstan, event itu sendiri akan membentuk teori. bila punca teory ini diuji secara konsisten dan mendapat result yang konsisten maka terbentuklah law or hukum. Cth Law paling famous is Newton’s Law. (THIS IS STATEMENT IS THE WRITER’S PERSONAL VIEW. DON’T QUESTION ABOUT THE OPINION AND ALSO DONT USE IT IN ANY ACADEMIC ACTIVITY!)

Well in Teori Pasti Berlalu, it states that

how tough the assignmnet is, you will still able to complete it and send it on time, due to few factors:

  1. Your body will produce hormone (tak tau apa) yang akan trigger the person to work lebih gigih untuk menghabiskannya.
  2. The inner body strength @fighting sprit(the will to finish task) akan secara automatik tertrigger lalu mengepush seseorang itu untuk complete the task

In the student’s environment, kelebihan mengamalkan teori ini ialah:

  1. Sesorang itu lebih confident untuk menghabiskan assignment.
  2. Tak kira beberapa banyak assignmnet mendatang, small the matter, buleh siap ma!


Tapi kelemahan teori ini:

  1. Akan menyebabkan student terjerumus dalam "last minute buat kerja syndrome"
  2. hasil kerjanya juga agak alang alang menyepak angin. If dapat mark tinggi, nasib wo!

Therefore terpulang pada seseorang itu untuk mengamalkan teori ini bila, mana , dan sebagainya. Gunakan tanpa was-was tapi berpada-pada.



2 Response to "Teori Pasti Berlalu"

  1. Yazid Husain says:
    August 4, 2010 at 12:27 PM

    macam my auntie amik krusus ini

  2. Cikgoo Jasz says:
    August 15, 2010 at 9:56 PM

    auntie u muda lagi yek? kebnykan yang amik kdc ni rata-rata muda